sonada lambda pomoc drogowa warszawa

Awaria sondy lambda – przyczyny i skutki

Przyczyny, objawy uszkodzenia sondy lambda

Sonda lambda – to niewielki czujnik o istnieniu, którego nie wielu kierowców wie, aż do czasu jej uszkodzenia. Sonda umieszczona jest za kolektorem wydechowym a przed katalizatorem w układzie wydechowy. W starszych typach przekazuje w procentach zawartość tlenu w spalinach, natomiast nowy typ określa dokładny skład paliwa. Zadaniem sondy lambda jest dokonać prawidłowego pomiaru tlenu w strumieniu spalin.

Na podstawie tych danych sterownik silnika oblicza odpowiednią dawkę spalin. Czujnik minimalizuje wydzielanie szkodliwych związków zawartych w spalinach. Dym wydobywający się z rury wydechowej bez zamontowanej sondy jest bardzo szkodliwy dla środowiska.

W jakiej temperaturze prawidłowo działa sonda lambda

Sonda lambda działa prawidłowo jeśli jest rozgrzana do ok 300 stopni Celsjusza. Nowe auta wyposażone są w grzałkę sondy, dzięki temu praca silnika i czystość spalin jest optymalna nawet w 30 sekund od uruchomienia silnika pojazdu. W samochodach starszych sonda zaczyna działać dopiero w chwili, gdy temperatura spalin osiągnie wcześniej wspomniane 300 stopni Celsjusza.

Oznaki uszkodzenia czujnika

– wzrost zużycia paliwa,

– wyraźna mniejsza moc silnika,

– zmiana prędkości obrotowej silnika,

– ciemny dym z rury wydechowej,

– świecąca kontrolka na desce rozdzielczej „ check engine”

Sonda powinna wytrzymać mniej więcej do ponad 150 tys. km, a w warunkach optymalnych znacznie więcej. Przynajmniej taka jest teoria i zamysł konstruktorów :). Z własnego doświadczenia wiem, że nieprzyjemna awaria może wystąpić znacznie wcześniej. W przypadku tego rodzaju awarii najczęściej nie ma potrzeby natychmiastowego wzywania pomocy drogowej, jednakże konieczna jest jak najszybsza wizyty w warsztacie samochodowym.

Sonda lambda - przyczyny uszkodzenia

Przyczyn awarii sondy jest bardzo dużo. Sonda jako element wyposażenia pojazdu doświadcza ciągłej eksploatacji. Jak każda część podzespołu pojazdu ulega również naturalnemu zużyciu. Jedną z częstych przyczyn jest przegrzanie spowodowane wysoka temperaturą spalin, jednakże przyczyn jest znacznie więcej:

– uszkodzenie mechaniczne np. źle zamontowana,

– nieodpowiednia mieszanka spalin,

– nagromadzenie sadzy na elementach ceramicznych,

– stopnienie przewodów lub wtyczek,

–  brak masy w wyniku korozji.

Ącki Pomoc Drogowa Warszawa – Holowanie pojazdów w Warszawie i okolicach 24 h / 7