Pomoc drogowa wymiana opon zimowe

Wymiana opon na letnie i zimowe

Wymiana opon na letnie i zimowe. Czy warto? W jakim celu?

Powszechnie wiadomo, że odpowiednie ogumienie ma realny wpływ na nasze bezpieczeństwo na drodze. Zimowe opony to ważny element, o którym nie można zapomnieć, ani na którym nie można przesadnie oszczędzać. Zimowe opony różnią się od letnich bieżnikiem jak i właściwościami przyczepnymi samej gumy, z której są produkowane. Inna mieszanka jest stosowana w letnich inna zimowa. W letnich tworzywo musi być odpowiednio odporne na wysokie temperatury nawierzchni, w zimowych odwrotnie bo na większe mrozy.

Niższe ciśnienie powietrza w kole również ma wpływ na przyczepność. Zapewnienie bezpieczeństwa na drodze, zarówno dla kierowcy, jego pasażerów jak i innych uczestników ruchu drogowego to podstawa.

Nawet dobrze wyposażony, w nowoczesne rozwiązania techniczne, świetne systemy samochód na złych oponach łatwo wpadnie w poślizg, oraz będzie miał dłuższą drogę hamowania. Jeżeli szwankuje przyczepność to nie tylko wydłuża się droga hamowania, ale również łatwo tracisz kontrolę nad pojazdem.

Na oponach naprawdę nie warto oszczędzać i jeździć na nich zbyt długo ponieważ opony ulegają zużyciu na skutek ich eksploatacji powodującej miedzy innymi ścieranie się  bieżnika. Przepisy ruchu drogowego określają minimalną dozwolona wysokość bieżnika. 

Grubość bieżnika a regulacje prawne

W kwestii prawnej minimalna wysokość bieżnika jest dość dokładnie określona. Regulacja w tej sprawie jest zapisana w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z 2003 roku w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich wyposażenia. Dopuszczalne zużycie opony określane jest parametrem TWI (Tread Wire Index tj.wskaźnik zużycia opony). W przypadku, gdy nie został on w danym modelu wyznaczony, rozporządzenie przyjmuje, że minimalna grubość bieżnika opony powinna sięgać minimum 1,6 mm dla aut osobowych i dostawczych. W przypadku autobusów wartość ta jest większa i wynosi minimum 3 mm.

Należy jednak pamiętać, że podane, zapisane w prawie minimum jest raczej granicą krytyczną. Jaka jest za tym zalecana granica zużycia opony? Wpływ na ten aspekt mogą mieć kwestie indywidualne takie jak doświadczenie kierowcy, sposób użytkowania samochodu, czy sam stan pojazdu. Ważnym jest, ażeby pamiętać. Minimalny, zalecany przez serwisy wulkanizacyjne bieżnik w oponie zimowej jest inny niż w letniej. Specjaliści z reguły zalecają wymianę przy poziomie 3 mm ogumienia letniego oraz 4-4,5 opon zimowych.    

Pamiętać należy również o tym, że opona ulega procesom starzenia nawet jeżeli nie jest użytkowana. Starzenie nawet leżącej tylko opony jest wynikiem procesów fizyczno -chemicznych, które zachodzą w jej wnętrzu.

Zalety lepszej opony

Opona ma funkcjonować zgodnie z przeznaczeniem i nas nie zawieść w krytycznym momencie. Powinna mieć w takim razie odpowiedniej głębokości żłobienia w bieżniku. Większa głębokość i strzałkowy kształt skutecznie przyczyniają się do szybszego odprowadzania wody co z kolei zimniejsza ryzyko poślizgu.

Pojęcie poślizgu jest bardzo ogólnym a określa dwa rodzaje zjawisk podsterowność oraz nadsterowność samochodów. Nadsterowność jest to tendencja samochodu do zawężenia łuku zakrętu. Skręcając pojazdem jego przód wchodzi w zakręt szybciej niż koła tylnej osi. Podsterowność jest natomiast całkowitym przeciwieństwem nadsterowności. Auto, które jest podsterowne posiada tendencję do poszerzania zakrętu. Samochód na łuku jest wynoszony na zewnątrz drogi, w efekcie reaguje z opóźnieniem na skręt kół przez kierowcę.   

Obecnie na rynku są dostępne opony, które niemal idealnie można dopasować do warunków jakie panują na drodze, zapewniając wysoki poziom bezpieczeństwa. Istnieje również  grupa kierowców , którzy przez cały rok korzystają tylko z jednego kompletu opon. W sprzedaży są bowiem dostępne również opony całoroczne inaczej zwane uniwersalne. Dużą wadą takiego rozwiązania jest to, że po zimie i lecie takie opony są już na tyle zużyte, że należało by je wymienić  na nowe. Wniosek z tego taki, iż opony całoroczne można uznać jednocześnie za opony jednorazowe.

Ącki Pomoc Drogowa Warszawa – Holowanie aut, Laweta, Bezgotówkowa naprawa samochodów

Dane kontaktowe

Pomoc Drogowa ĄCKI

Warszawa, Marki oraz okolice.

Copyright 2021 © ĄCKI POMOC DROGOWA | Wykonanie BEST ID