Kosztowne błędy kierowców. Jak ich unikać?
Sposób w jaki jest eksploatowany samochód ma znaczący wpływ na jego zużycie. Pewne błędy kierowców mogą zepsuć niejedną rzecz w eksploatowanym samochodzie. W niektórych przypadkach, doprowadzą do całkowitego zniszczenia ważnych podzespołów i konieczności ich wymiany a wcześniej konieczności skorzystania z usług pomocy drogowej. Pamiętaj im uważniej użytkujesz swój pojazd, tym większe prawdopodobieństwo, że posłuży Ci na dłużej. Złe nawyki mogą mu bardzo zaszkodzić prowadząc do awarii i co się z tym nierozerwalnie wiąże niepotrzebnych kosztów.
O czym należy pamiętać i na co zwracać uwagę:
Dbaj o czystość lakieru
Regularne mycie samochodu jest okazją do sprawdzenia stanu karoserii i zlokalizowania pierwszych oznak korozji. Trzeba o tym pamiętać szczególnie zimą kiedy drogi są wysypane solą drogową. Sól przyśpiesza procesy powstawania korozji. Pozostawione na karoserii ptasie odchody, również należy usuwać jak najszybciej gdyż potrafią weżreć się w lakier i w konsekwencji go uszkodzić.
Wymieniaj olej zgodnie z zaleceniami producenta
Zużyty olej pod wpływem czasu, obciążeń termicznych, kontaktu z produktami spalania i warunków pracy zmienia swoje właściwości i skład. Dlatego zgodnie z zaleceniami producenta należy go regularnie wymieniać. Zadaniem oleju jest pozostawianie na poszczególnych elementach silnika cienkiej warstwy oleju zmniejszającej tarcie pomiędzy nimi. Skutkiem jazdy na zużytym oleju może być zużycie turbosprężarki lub uszkodzenie elementów silnika.
Sprawdzaj stan podwozia pojazdu
Zużyte zawieszenie znacząco obniża nie tylko komfort jazdy, ale również poziom bezpieczeństwa podczas korzystania z pojazdu. Zwiększone drgania i duże siły mają negatywny wpływ na konstrukcję samochodu poprzez wybijanie mocowania wahaczy oraz amortyzatorów. Może to doprowadzić do szybszego pojawienia się korozji, jak i doprowadzić do uszkodzenia bardzo ważnych części w samochodzie. Podzespołów, które decydują o prawidłowym działaniu całego pojazdu.
Podczas eksploatacji samochodu od czasu do czasu należy sprawdzić w jakim stanie jest spód naszego auta. Oprócz płyty podłogowej, stanowiącej jedną całość ze szkieletem nadwozia, pod spodem auta kryje się jeszcze układ wydechowy, podzespoły zawieszenia, dolna część silnika oraz elementy układów hamulcowego i paliwowego. Każdy z nich ma duży wpływ na działanie pojazdu i wymaga częstszej lub rzadszej kontroli oraz czynności konserwacyjnych. Układ zawieszenia ze względu na to że jest dość skomplikowany najlepiej sprawdzać w warsztacie samochodowym. Nawet niewielkie luzy w zawieszeniu, oprócz stuków, skutkują zmianą geometrii zawieszenia i mogą się przyczynić do przyspieszonego zużycia bieżnika opon. Geometrię zawieszenia najlepiej sprawdzać raz w roku. Przeglądając zawieszenie należy zwrócić uwagę na końcówki drążków oraz przekładnię kierowniczą. Układ wydechowy należy kontrolować pod względem uszkodzeń mechanicznych oraz korozji. Zdarza się, że słyszalne w kabinie stuki nie pochodzą od luzów w układzie zawieszenia. Mogą być spowodowane luźnymi elementami układu wydechowego.
Ważne też aby sprawdzić stan miski olejowej, która jest jednym z najniżej umieszczonych elementów samochodu. Wysokość jej montażu sprzyja uszkodzeniom mechanicznym np. o wysoki krawężnik czy próg zwalniający. Uszkodzona miska olejowa jest najczęściej nieszczelna a więc traci w mniejszym bądź większym stopniu olej silnikowy.
Unikaj bezmyślnej brawurowej jazdy
Nie każdy musi prowadzić swój pojazd zgodnie z myślą ecodriving -u. Grunt w tym ażeby swój pojazd prowadzić z głową. Ostre przyśpieszanie, hamowanie, wchodzenie w zakręty, ignorowanie dziur i progów zwalniających prowadzi do szybkiego zużycia elementów eksploatacyjnych. Konsekwencją takiego jeżdżenia będzie znacznie szybsze zużycie wszystkich elementów eksploatacyjnych. Sprzęgło, układ hamulcowy, zawieszenia, czy wreszcie sam silnik nie w każdym samochodzie jest stworzony do sportowej jazdy.
Sprawdzaj co sygnalizują lampki kontrolne i rozwiązuj problem
Lampki kontrolne umieszczone na desce rozdzielczej sygnalizują problemy i awarie które pojawiły się w samochodzie. Lampki zielone to kontrolki informacyjne, żółte informują o konkretnych problemach, czerwone informują o poważnych problemach. Lampek kontrolnych niewolno ignorować, gdyż może to się skończyć poważna awarią a nawet uszkodzeniem silnika. Nawet jeśli kontrolka czerwona zapaliła się tylko na chwilę i później zgasła nie bagatelizuj problemu. Zawsze lepiej sprawdzić problem w warsztacie niż w najmniej odpowiednim momencie zostać zmuszonym do wezwania pomocy drogowej.
Nie wyłączaj nagle silnika po dynamicznej jeździe
Silnika nie należy wyłączać od razu po szybkiej jeździe szczególnie jeśli jest to silnik z turboładowaniem. Należy odczekać ok 60 sekund, gdyż w przeciwnym razie dochodzi do nagłego zatrzymania obiegu smarowania. Taka sytuacja prowadzi do miejscowego wzrostu temperatury, i naraża na uszkodzenie turbosprężarkę.
Nie jedź przeładowanym samochodem
Częste przeładowywanie auta zmniejsza wytrzymałość blach i profili co prowadzi do korozji. Na nierównościach obniżone zawieszenie staje się zagrożeniem dla opon, układu kierowniczego, felg, wydechu, miski olejowej czy zderzaków. Przeciążony samochód ma również dłuższa drogę hamowania, więc stanowi potencjalne zagrożenie przy sytuacjach konieczności zastosowania nagłych manewrów.
Unikaj jazdy na zimnym silniku
Unikaj szybkiej jazdy na zimnym silniku. Szczególnie w niskich temperaturach kiedy olej jest bardziej lepki i potrzebuje czasu na dotarcie do wszystkich węzłów tarcia. Brak smarowania oznacza większe tarcie pomiędzy poszczególnymi elementami. Pamiętaj dopiero kiedy silnik się nieco rozgrzeje możesz mocniej przyspieszyć.
Przez kałuże przejeżdżaj powoli
Nigdy nie wiadomo co może kryć się na dnie kałuży. Może to być głęboka dziura albo duży kamień. Dlatego najlepiej kałużę ominąć, natomiast jeśli to nie jest możliwe przejeżdżać należy powoli aby nie zniszczyć zawieszenia, opon, układu kierowniczego, zderzaków, czy nie uszkodzić miski olejowej.
Ostrożnie pokonuj krawężniki
Niestety zdarzają się sytuacje, w których nie unikniemy wjeżdżania na krawężniki. Warto zachować wtedy ostrożność i parkować powoli i delikatnie. Szybkie najechanie na krawężnik może uszkodzić opony, powyginać felgi. W sportowych samochodach felgi są duże i słabiej chronione ze względu na ogumienie o niskim profilu. Wjechanie na krawężnik może skończyć się uszkodzeniem wahaczy, drążków kierowniczych i innych elementów układu kierowniczego.
Spokojnie operuj sprzęgłem
Boksowanie kół powodowane gwałtownym używaniem sprzęgła jest bardzo szkodliwe dla układu napędowego. Również opony zostają poddawane bardzo dużym procesom naprężenia. Zbyt szybkie i gwałtowne puszczanie sprzęgła przy ruszaniu naraża na zniszczenie sprzęgło oraz koło dwumasowe.
Utrzymuj prawidłowe ciśnienie w oponach
Utrzymywanie prawidłowego ciśnienia w oponach spowalnia proces zużywania ogumienia. Niedopompowana opona większą częścią przylega do asfaltu, przez co powoduje większe zużycie paliwa oraz o wiele szybciej się nagrzewa. Na powierzchni gumy powstają mikropęknięcia, a opona traci swoją elastyczność i właściwości trakcyjne. Nieprawidłowe ciśnienie w oponach (zbyt niskie czy zbyt wysokie) wpływa również na bezpieczeństwo jazdy.
Nie przesadzaj z jadą na niskich obrotach
Podczas jazdy z prędkością ok 50 km/h, trzeba pamiętać aby nie jechać na czwartym, bądź piątym biegu. Pierwszym sygnałem, że jedziesz na zbyt wysokim biegu są wyczuwalne drgania silnika. Jadąc pod górkę, lub wyprzedzając zredukuj bieg, aby samochód miał większa moc.
Wyprzedzanie przy obrotach poniżej 1500, powoduje że na układ korbowo-tłokowy działają bardzo silne naprężenia. Taka jazda przyspiesza zużycie wału korbowego, panewek, tłoków, łańcucha rozrządu, dwumasowego koła zamachowego. Dobrze dołożyć wszelkich starań, słuchać jak pracuje silnik i przede wszystkim jeździć na obrotach zalecanych dla danego silnika.
Nie przetrzymuj ręki na lewarku zmiany biegów
Trzymanie ręki na lewarku dopycha widełki wybieraka do rowka w przesuwce, co powoduje ciągłe tarcie i szybsze zużycie tych elementów. Ruch ręki jest przekazywany do wnętrza skrzyni biegów i działa tak, jakbyś chciał wyłączyć bieg w czasie jazdy bez wciskania sprzęgła. Cierpią wtedy widełki, które cały czas ocierają się o piastę. Konsekwencją jest to, że zmiana biegów staje się mniej precyzyjna, a w pewnym momencie niezbędnym będzie wezwanie pomocy drogowej i naprawa skrzyni biegów.
Nie przetrzymuj rozrusznika
Ponieważ rozrusznik nie jest skonstruowany do długotrwałej pracy to jeśli po przekręceniu kluczyka nie odpali nie próbuj od razu ponawiać próby tylko odczekaj parę sekund. Jeśli przeciążysz rozrusznik możesz doprowadzić do jego przegrzania. W skutek nieprawidłowego działania ucierpieć mogą też przewody zasilające.
Nie hamuj kiedy przejeżdżasz przez kałużę
W czasie hamowania tarcze hamulcowe na wskutek tarcia rozgrzewają się. Jeśli przejeżdżasz przez kałużę i zahamujesz to do rozgrzanych tarcz może dostać się woda. Rozgrzane tarcze w kontakcie z zimna wodą mogą ulec zwichrowaniu, a nawet popękać. Jeżeli wyczujesz wibracje na pedale hamulca oraz drżenie kierownicy podczas hamowania to właśnie może oznaczać uszkodzenie tarczy.
Nie zmieniaj w gwałtowny sposób biegów
Gwałtowna zmiana przełożeń naraża synchronizatory oraz przyśpiesza zużycie sprzęgła i koła dwumasowego. Podczas zmiany biegów ważne by dociskać sprzęgło do końca i unikać jazdy na półsprzęgle. Wrzucanie biegu wstecznego najlepiej wykonywać po całkowitym zatrzymaniu aby chronić skrzynię biegów.
Unikaj ciągłej jazdy na wysokich obrotach
Ciągła jazda na wysokich obrotach powoduje, że silnik pracuje pod bardzo dużymi obciążeniami. Zdecydowanie skraca to jego żywotność. Podczas takiej pracy obciążone są tłoki, pierścienie tłokowe, panewki, i pozostałe współpracujące elementy. Dlatego należy unikać zbyt częstej jazdy na wysokich obrotach a w szczególności na zimnym silniku.
Ącki Pomoc Drogowa Warszawa – Awaria na drodze? Potrzebne holowanie? Nasza laweta jest dostępna 24 h